MIELEN METODIT

Meditaatio. Hypnoosi. Mindfulness. Rentoutus.​

Ovatko nämä kaikki sama asia vai eri asia? ​Kyllä ja ei.

Kaikissa on yhteistä, mutta ne ovat kuitenkin aivan eri asia..​

Tutkitaanpa näitä hieman...

Meditaatio


Sanana "meditaatio" tuo mieleen kuvia täydellisestä mielen rauhasta ja mielen kontrollista. Ja tottakai näissä mielikuvissa näkyvät buddhalaiset munkit oransseine kaapuineen, istumassa risti-istunnossa. Aika selvää, sillä sieltähän meditaatio on tänne länsimaihin tullutkin, hindulaisuudesta, buddhalaisuudesta ja taolaisuudesta.


Mitä meditoiminen sitten on? Mitä kaikkea se voi olla?​ Määrittelen meditaation mielen rauhoittamiseksi. Tai mielen ohjaamiseksi. Meditaatio voi olla myös mietiskelyä. Meditaatioissa on aina mukana näkemys, että ihminen on suurempi kuin vain kehonsa, osa pyhä kokonaisuutta. Näkemys, että ihmisellä on tietoisuus. Meditaatio on rakkautta. Kaiken olemassa olevan rakastamista ja ymmärtämistä, että on olemassa suurempi voima, joka energiallaan ylläpitää tätä kokonaisuutta, jonka me aisteillamme koemme. Tämä voima on rakkauden energia. Tämä voima olet sinä itse.​​





Ensinnäkin, kun istun alas ja hengitän rauhallisesti, aivoaaltoni hidastuvat. Hidastunut, rauhallinen hengitykseni kertoo keholleni, että nyt tulisi rauhoittua. Se, että kehoni rauhoittuu, tarkoittaa valtavaa määrää kemiallisia muutoksia kehossani. Aivojeni huomattua rauhallisen hengityksen, se lähettää viestin joka puolelle kehoani, kertoen rauhoittuneesta hengityksestä ja antaa uudet ohjeet hormonaalisille keskuksilleni. Jotta nämä rauhaset alentavat stressihormonien tasoa ja nostavat positiivisten hormonien tasoja. Nämä muutokset kehossani aikaansaavat entistä paremmman tunteen, kehoni rentoutuu enemmän ja helpommin, ja keho viestittää asiasta taas aivojani. Aivot antavat uuden, kannustavan ohjeen hormonitoiminnan muuttamiseksi rentoutumisen suuntaan. Tämä kommunikaatio tapahtuu sekuntien sadasosien nopeudella edestakaisin, luoden minulle jatkuvasti paremman ja rentoutuneemman olotilan.


Läsnä on vain yksi häiritsevä tekijä. Joka puolelle sinkoileva ajatusteni sekamelska..​Muistan, kuinka aikoinaan yritin meditoida mieleni tyhjäksi ja olla ajattelematta yhtään ajatusta meditaation aikana, ja huomasin - se oli todella vaikeaa. Itse asiassa se oli yksinkertaiseti mahdotonta. No, sittemmin sain ohjeen, että mielelle kannattaa antaa jotain kaunista ajateltavaa meditaation aikana, joten näin päivän ajatukset pysyvät paremmin poissa, Mielen ollessa varattu ajattelemaan niitä ajatuksia, joita halusin ajatella, se ei pystyisi ajattelemaan ajatuksia, joita en halua juuri silloin ajatella, kauppalistoja ja hammaslääkäreitä. Pääsin tutustumaan meditoimiseen vasta muutama vuosi sitten, kun elämässä tuli kohdalleni oikeat ihmiset, oikea hetki ja riittävästi aikaa. Opin, että meditoidessa voi kuunnella nauhaa, jossa on musiikkia, tai tarina. Jos olet joskus meditoinut, olet saattanut kuulla jotain tällaista:

"Ja nyt käänny sisäänpäin, anna ajatustesi mennä menojaan ja tunne sydämesi kaunis energia..."

"Kiinnitä huomiosi sydänkeskukseesi. Hengitä sisään sydämeesi, keuhkojesi sijaan ja kun hengität ulos, hengitä sydämeesi.."

"Ota yhteys rakkauden valoon. Näe itsesi kylpevän rakkauden valossa..."

"Kuvittele kehosi sisään valoputki, joka jatkuu ylöspäin aurinkoon ja sitä suurempiin aurinkoihin, valon alkulähteeseen asti. Ja tämä valoputki on yhteydessä maan, Äiti Gaian sisimpään, kuin puun juuret, jotka porautuvat maan sisään. Kuvittele jalkojesi pohjista juuret, maapallon ytimeen asti."

"Keskity otsaasi, silmiesi väliseen alueeseen, siellä sijaitsee otsachakrasi. Tunne sen aktivoituvan, tunne sen energia ja anna sen kaiken hyvän nyt säteillä ja sulautua kaikkiin kehoihisi."


​Mikäli et ole koskaan meditoinut, nuo lauseet, kaikki, saattavat kuulostaa omituisilta. Ja ehkä et usko tuollaisiin asioihin. Mutta ne ovat kaikki tavallaan totta mielikuvina (joillekin aivan kirjaimellisestikin) elämän energian olemassaolosta ja sen liikkeestä intention avulla ja samalla ne ovat kauniita keinoja pysäyttää tämä niin kiireinen ja stressaantunut mieli ja antaa sille kaunista, lempeää ajateltavaa. Ne ovat mielikuvia, jotka antavat meille jotain kaunista ja rauhallista ajateltavaa ja positiivisia tunteita. Sillä niinkuin muistamme, aivojen toiminta siirtyy rauhoittuessa tietoisesta, vasemmasta aivolohkosta oikealle puolelle, joka on mielikuvamaailma. On huomattavasti helpompaa rentoutua ajattelemalla kaunista kuvamaailmaa kuin tyhjentää aivot kokonaan. Aivoja ei ehkä ole tarkoitettukaan olemaan tyhjät. Koskaan, missään tilanteessa. Aivojen ollessa tyhjät, ihminen ei yleensä enää ole siellä, eihän? Joten, kauniit sanat ja ajatukset, jotka sopivat omaan arvomaailmaan, ovat parasta antia hyvinvoinnille.​ Tästä lisää vielä myöhemmin.


Mitä muuta meditaatio voi olla? Se voi olla tottakai mielenrauhan luomista, tulevaisuuden luomista, rentoutumista, hyvän energian siirtoa tarvitseville, ja mikä tärkeintä - hormonaalisen toiminnan aktivoimista ja siten parantamista, ja mitä tahansa hyvää. Mutta alunperin meditointi, eli mietiskely, on ollut tietoisuuden etsimistä, tietoisuuden löytämistä, tietoisuuden kuuntelemista ja aivan alunperin jokaisen meditoijan tavoitteena on ollut valaistuminen, eli tuleminen buddhaksi.​


Hypnoosi


Kliininen Hypnoterapia on tutkitusti tehokas menetelmä alitajunnan muuttamiseksi.





Hypnoterapiaa on tutkittu paljon, mutta varsin laajoja tutkimuksia on huomattavasti vähemmän kuin muissa lääketieteellisesti tunnustetuissa mielen menetelmissä. Se ei tietenkään tarkota, että hypnoosi olisi vähemmän toimiva kuin esimerkiksi psykoterapia. Psykoterapiassa työskennellään valvetilassa tietoisen mielen kautta pyrkimyksenä muuttaa ihmisen näkemyksiä ja asenteita alitajuntaan asti - kun taas hypnoosissa työskennellään suoraan alitajunnan kanssa. Alitajunta tavoitetaan transsitilassa ja sille puhutaan sille sopivalla kielellä, joka taas ei ole aivan samanlaista kuin puhe tietoiselle mielelle. Alitajunta on kyllä tavoitettavissa myös valvetilassa, sillä sehän on koko ajan läsnä.​ Yksi suurimmista eroista hypnoterapian ja psykoterapian välillä on se, että hypnoterapiassa ei käydä säännöllisen jatkuvasti esim. viikottain, vaan useimmiten tavoitteena on, että asiakas saa avun vain 2-6 käyntikerralla, ja sen jälkeen pärjää itse. Psykoterapia on huomattavasti pitempi projekti, ongelmasta riippuen, tottakai.


Hypnoosin avulla muodostetun rentoutuneisuuden l. transsitilan ominaisuuksia ovat mm. aivoaaltojen muutokset valvetilan beta-aalloista alpha-, theta ja delta- aalloille. Nämä transsitiloiksi kutsutut tilat ovat siis rentoutuneisuuden tiloja. Sillä, ei ole olemassa minkäänlaista mittaria, joka kertoisi "kummassa tilassa" ihminen milloinkin on.​


Hypnoterapia sopii erittäin hyvin miltei kaikille ja on enemmän kuin hyvä vaihtoehto mielen rauhoittamiseen ja hallintaan mikäli meditointi ei istu omaan uskomusjärjestelmään. Itsehypnoosi päivittäin on aivan yhtä hyödyllinen keino edistää oman mielen lepoa ja toimintaa, ehkä jopa hyödyllisempi. Sillä mikä parasta - hypnoosin kera voit valita itsellesi tutkitusti tehokkaasti toimivaa mielen hallintaa!​​


Mindfulness​​