mielenhallinnan 

metodit

Meditaatio. Hypnoosi. Mindfulness. Rentoutus.

Ovatko nämä kaikki sama asia vai eri asia? Mitä?

Kyllä ja ei. Kaikissa on yhteistä, mutta ne ovat kuitenkin aivan eri asia..

Tutkitaanpa näitä hieman...

 

meditaatio

 

Sanana "meditaatio" tuo mieleen kuvia täydellisestä mielen rauhasta ja mielen kontrollista. Ja tottakai näissä mielikuvissa näkyvät buddhalaiset munkit oransseine kaapuineen, istumassa risti-istunnossa. Ja sieltähän meditaatio on tänne länsimaihin tullutkin, hindulaisuudesta, buddhalaisuudesta ja taolaisuudesta.

Mitä meditoiminen sitten on? Mitä kaikkea se voi olla?

Määrittelen meditaation mielen rauhoittamiseksi. tai mielen ohjaamiseksi. Meditaatio voi olla mietiskelyä. Meditaatioissa on mukana näkemys, että ihminen on suurempi kuin vain kehonsa, osa pyhä kokonaisuutta. Ihmisellä on tietoisuus..  Meditaatio on rakkautta. Kaiken olemassa olevan rakastamista ja ymmärtämistä, että on olemassa suurempi voima, joka energiallaan ylläpitää tätä kokonaisuutta, jonka me näemme. Tämä voima on rakkauden energia. Tämä voima olet sinä itse.

Ensinnäkin, kun istun alas ja hengitän rauhallisesti, aivoaaltoni hidastuvat. Hidastunut, rauhallinen hengitykseni kertoo keholleni, että nyt tulisi rauhoittua. Se, että kehoni rauhoittuu, tarkoittaa valtavaa määrää kemiallisia muutoksia kehossani. Aivojeni huomattua rauhallisen hengityksen, se lähettää viestin joka puolelle kehoani, kertoen rauhoittuneesta hengityksestä ja antaa uudet ohjeet hormonaalisille keskuksilleni. Jotta nämä rauhaset alentavat stressihormonien tasoa ja nostavat positiivisten hormonien tasoja. Nämä muutokset kehossani aikaansaavat entistä paremmman tunteen, kehoni rentoutuu enemmän ja helpommin, ja keho viestittää asiasta taas aivojani. Aivot antavat uuden, kannustavan ohjeen hormonitoiminnan muuttamiseksi rentoutumisen suuntaan. Tämä kommunikaatio tapahtuu sekuntien sadasosien nopeudella edestakaisin, luoden minulle jatkuvasti paremman ja rentoutuneemman olotilan. Läsnä on vain yksi häiritsevä tekijä. Joka puolelle sinkoileva ajatusteni sekamelska.. 

Miten tuo sekamelska sitten saadaan pysäytettyä?

Mielelle annetaan jotain kaunista ajateltavaa. Mielen ollessa varattu ajattelemaan niitä ajatuksia, joita haluan ajatella, se ei pysty ajattelemaan ajatuksia, joita en halua juuri silloin ajatella - kauppalistoja ja hammaslääkäreitä. Meditoidessa voi kuunnella nauhaa, jossa on musiikkia, luonnon ääniä tai vaikka kaunis tarina.

Nämä ovat keinoja pysäyttää kiireinen ja stressaantunut mieli ja antaa aivoille miellyttäviä mielikuvia, jotka taas antavat meille positiivisia tunteita. Nämä mielikuvat myös vievät meidät pois reaalielämästä, hetkeksi. Sillä, aivojen toiminta siirtyy rauhoittuessa tietoisesta, vasemmasta aivolohkosta oikealle puolelle, joka on mielikuvamaailma. On huomattavasti helpompaa rentouttaa mieli ajattelemalla jotain kaunista kuvamaailmaa kuin tyhjentää aivot kokonaan. Aivoja ei ehkä ole tarkoitettukaan olemaan tyhjät,. Koskaan, missään tilanteessa. Aivojen ollessa tyhjät, ihminen ei yleensä enää ole siellä, eikö? Joten, kauniit ajatukset, jotka sopivat omaan arvomaailmaan, ovat parasta antia hyvinvoinnille.

Meditaatio voi olla mielenrauhan tuottamista, tulevaisuuden luomista, rentoutumista, energian siirtoa, hormonaalisen toiminnan aktivoimista ja siten kehon toiminnan parantamista. Mutta alunperin se on ollut tietoisuuden etsimistä, tietoisuuden löytämistä, tietoisuuden kuuntelemista. Alunperin jokaisen meditoijan tavoitteena on ollut valaistuminen, eli tuleminen buddhaksi. Henkistä aspektia ei voi kokonaan kieltää, sillä ihminen on henkinen olento uskomusjärjestelmästään huolimatta.

hypnoosi

Kliininen Hypnoterapia on tutkitusti tehokas menetelmä alitajunnan muuttamiseksi. Hypnoterapiaa on tutkittu paljon, mutta laajoja tutkimuksia on vähemmän kuin muissa lääketieteellisesti tunnustetuissa mielen menetelmissä. Se ei tietenkään tarkota, että hypnoosi olisi vähemmän toimiva kuin esimerkiksi psykoterapia. Psykoterapiassa työskennellään valvetilassa tietoisen mielen kautta pyrkimyksenä muuttaa ihmisen näkemyksiä ja asenteita alitajuntaan asti - kun taas hypnoosissa työskennellään suoraan alitajunnan kanssa. Alitajunta tavoitetaan rentoutuneessa tilassa ja sille puhutaan sille sopivalla kielellä, joka taas ei ole aivan samanlaista kuin puhe tietoiselle mielelle. Alitajunta on kyllä tavoitettavissa myös valvetilassa, sillä sehän on koko ajan läsnä.

Hypnoterapian yhteydessä käytettävän sanan "transsi" ominaisuuksia ovat mm. aivoaaltojen muutokset valvetilan beta-aalloista alpha- ja theta aalloille. Nämä tilat ovat rentoutuneisuuden tiloja ja väistämättä muistuttavat hyvin paljon meditaatioissa ja kaikissa muissakin mielen rentouttamismenetelmissä saavutettavia tiloja. Hypnoosin transsitila ei siis eroa mitenkään rentoutuneisuuden tilasta tai meditatiivisesta tilasta. Ei ole olemassa minkäänlaista mittaria, joka kertoisi "kummassa tilassa" ihminen milloinkin on. Hypnoosin induktion toimiminen - eli session aluksi tehtävä hypnoosiin viemisen tekniikan toteutuminen - on tavallaan asiakkaan alitajunnan "lupaus" ottaa vastaan ohjeita. Nämä annettavat ohjeet ovat mielen rentouttamiseen johtavia ohjeita ja terapiaa toteuttavia suggestioita. Joten, on hyvin vaikeaa analysoida missä vaiheessa ihmisen suggestioherkkyyteen perustuva "transsitila" muuttuu rentoutuneisuuden tilaksi, tai meditatiiviseksi tilaksi..

Hypnoterapia sopii erittäin hyvin miltei kaikille ja on enemmän kuin hyvä vaihtoehto mielen rauhoittamiseen ja hallintaan

varsinkin, mikäli meditointi ei istu omaan uskomusjärjestelmään. Itsehypnoosi päivittäin on aivan yhtä hyödyllinen keino kuin meditointi kun haluat edistää oman mielen lepoa ja toimintaa.

mindfulness

Mindfulnessin taustat tulevat buddhalaisuuden ja hindulaisuuden juurilta, ja on siten yksi alkuperäisistä keinoista "tulla Buddhaksi", eli valaistua. Tämä tarkoitus on aika pitkälti jäänyt unholaan ajan saatossa täällä länsimaissa, Mindfulness opettaa elämään elämää hetkessä, tietoisena. Toteuttamaan elämää syvemmin tietoisena siitä mitä milloinkin teet ja huomaamaan miltä sinusta tuntuu kun teet juuri sitä mitä teet. Mindfullnessin kautta voit löytää onnellisuutta elämääsi, eläen hetkessä, tuntien kiitollisuutta juuri siinä, kaikissa asioissa mitä teet ja koet. Kaikki mindfulness harjoitteet perustuvat myös väistämättä aivoaaltojen hidastumiseen, sillä rentoutuminen ja keskittyminen johonkin - vaikkakin vain rusinaan - sen lisäksi, että opettavat sinua keskittymään tarkoituksenmukaisesti, ne väistämättä vievät sinut rentoutuneeseen tilaan. Keskittymisen harjoittelu auttaa sinua pysymään poissa stressaavista ajatuksista ja sen sijaan voit tuntea kiitollisuuden tunteita esimerkiksi ruuastasi jota olet syömässä tai vedestä jota juot. Tämä on yksi tapa nostaa onnellisuuden tasoa sisimmässäsi. Mindfulness-sanaa käyttävät eivät välttämättä korosta sen alkuperäistä henkistä apsektia, joka on tämän hetken, eli tietoisuuden löytäminen itsestä. Joka tapauksessa, mindfulness tuo sinut tietoiseksi elämäsi tapahtumista, pysähtymään hetkeen ja tuntemaan elämä syvemmin, siinä hetkessä. Tuntemaan kiitollisuutta kaikesta mitä sinulla on ja mitä teet. ​

unelmointi

Unelmointi on keino löytää kokemus mahdollisesta "maagisesta hetkestä". Olet ehkä lepoasennossa sohvallasi rentoutuen, silmät kiinni ja annat mielesi kulkea ympäriinsä, niiden asioiden ympärillä, jota haluat. Unelmoit. Näet kuvissasi unelmasi toteutuneena ja pystyt tuntemaan miltä sinusta tuntuisi jos nuo toiveesi toteutuisivat. Hymy kasvoillasi on merkkinä kaikista niistä hyvistä hormoneista, joita unelmointisi on kehossasi aiheuttanut. Hymysi nousee niistä ihanista hyvää oloa tuottavista hormoneista, jotka virtaavat suonissasi juuri sillä hetkellä. Ja kun sitten nouset ylös, tunnet olosi mahtavaksi! Olit käynyt jossain muualla. Ja olet täynnä energiaa jatkaaksesi päivääsi. 

Mitä sait itsellesi tuosta hetkestä? Unelmoidessasi hetken jostain asiasta, jota haluat? Sait kuvan tulevaisuudestasi. Tulit enemmän kuin motivoituneeksi kulkemaan eteenpäin, kohti tuota hetkeä unelmassasi, todellisena. Tulit motivoituneeksi menemään töihin ja heräämään taas seuraavana aamuna. Sait toivoa, että sinulla joku päivä olisi todellisena, tuo unelmoimasi asia. Sait viestin mahdollisuudesta. Mahdollisuudesta, että tuo mielikuvasi voisi joku päivä olla totta. Sait viestin, että saattaisin jonain päivänä tuntea aivan oikeasti tuon ihanan onnellisuuden. Tuotit itse juuri valtavan määrän kemikaaleja, parantavia hormoneja kehosi hyväksi. Sait valtavan määrän energiaa, jokaiseen soluun kehossasi. Ja olet valmis tavoittelemaan unelmaasi. 

Mitä jos olisit jatkanut? Mitä jos olisit mennyt syvemmälle meeditatiiviseen tilaan, kokenut unelmasi totena, täyttyen onnellisuudella? Jos olisit sukeltanut syvemmälle unelmaasi ja kellunut ihanien tunteidesi ympäröimänä, kunnes unelmasi tuntuisi jo toteutuneelta? Mystinen hetki olisi ehkä saavuttanut sinut. 

mystinen hetki

Mystinen hetki? Mikä se on? Fyysisesti se voi olla tila, jossa aivoaaltosi ovat hidastuneet delta tasolle ja hypänneet sieltä gammaan. Aivosi totetuttavat sitä mitä sinä ajattelet. Aivosi ohjaavat hormonaalisia toimintojasi, niinkuin myös ajatuksiasi ja tunteistasi. Jos pystyt rentouttamaan itsesi ja nostamaan tunteidesi voimakkuutta keskittyen unelmaasi - sinun aivosi antavat yhtäkkiä sinun tuntea uskomattoman voimakkaita reaktioita ihmeenomaisten kemikaalien kulkiessa joka puolella kehoasi. Ja siinä se on. Mystinen hetki. 

Mystinen hetki on lopputulos kolmen asian yhdistymisestä. Mielen rentoutuneisuus on ensimmäinen näistä. Mieli tulee saada rentoutumaan niin syvään, että sen tekemät ajatukset tuntuvat todellisilta. Toiseksi, muun maailman pois sulkeminen ja keskittyminen unelmaan on avainasemassa. Tämä saattaa olla myös kaikkein haasteellisin saavuttaa, vaikkakin kyseessä olisikin se suurin, se rakkain unelma. Kolmas asia on tunnetason herättäminen, positiivinen, rakkaudellinen tunne. Kiitollisuuden tai onnellisuuden tunteminen "käskystä" on opeteltava asia.. 

Mystinen hetki voi myös olla muuntunut tajunnan tila, jolloin sisäinen tietoisuus ottaa tilan haltuun. Tuollaisena hetkenä kaikki on selvää, ymmärrät koko maailman aivan erilaisella tasolla kuin koskaan ennen. Tuollainen hetki saattaa vallata sinut tai kenet tahansa, koska tahansa. Tälle ilmiölle on nimikin, japanin kielellä "satori". Satori on usein ohi menevä hetki, mutta muuttuessaan jatkuvaksi, voidaan ehkä puhua valaistumisesta. 

miten onnistun

​Ensimmäinen asia on se, että sinun tulisi rakastaa itseäsi tarpeeksi, poistaa kaikki esteet alitajunnastasi jotka estävät sinua uskomasta, että ansaitsisit parasta elämässäsi, toteutuneet unelmat ja uskomattoman ihanan elämän. Jos uskomusjärjestelmässäsi on on jotain sellaisia asenteita, jotka estävät sinua uskomasta mahdollisuuksiisi - sanojesi ja kirjaimiesi ylitse - saavuttaa ihana elämä, voimakkaan, todellisen tunteen muodostaminen on varmasti vaikeaa. Eli, ensimmäiseksi paneutuisin poistamaan suurimmat esteet alitajunnastasi, muuttamalla ne positiiviseksi. 

Nyt kun nämä rajoittavat uskomukset on muutettu, pienennetty tai jopa poistettu kokonaan vaikuttamasta ajatuksiisi itsestäsi, voimme alkaa työstämään tunteita. Meillä kaikilla on joskus ollut hyviä hetkiä elämässämme, joten transsitilaa hyväksi käyttäen voimme etsiä sinulle sopivan ihanan hetken ja aloittaa tuon tunteen voimakkuuden kasvattamisen. Moninkertaistaa tuo tunne ja istuttaa se kehon muistiin uudelleen ja uudelleen. Niin kauan, että sinun on mahdollista ottaa se esille silloin kuin haluat, vahvana ja voimakkaana. Ei kovin helppo tavoite, mutta taatusti harjoittelemisen arvoinen.

Sitten, näiden kahden elementin yhdistäminen - sillä rentoutusmenetelmällä, kuin on sinulle sopiva - vie sinut loppujen lopuksi juuri sinne, minne haluat mennä. Unelmaasi. Onnellisuuteen, tasapainoon. Ja - totuuden nimissä, matka unelmaasi kohti kaikkine harjoituksineen on parasta antia, parasta mitä voit ajatella antavasi kehollesi ja terveydellesi! Sillä, sinun hormoni- ja immuunipuolustusjärjestelmilläsi ja aivoillasi on olemassa kaikki taito, kaikki osaaminen muodostaa yli tuhatta erilaista elimistöllesi hyödyllistä hormonia, joita saat virtaamaan suoniisi jokaisella harjoituskerralla! Paraneminen ja korjautuminen soluissasi ja fyysisissä järjestelmissäsi, puhumattakaan aivojesi ja sydämesi saamasta levosta ja kyvystä toimia tasapainossa toteuttaen omaa parastaan joka päivä ja joka sekunti, toteutuvat väistämättöminä sivuvaikutuksina - joka kerran kun harjoittelet unelmiasi, unelmoimaan paremmin kuin koskaan ennen!

​Niinkuin jo todettu, meditaatio on yleensä yhteydessä jonkinlaiseen henkiseen näkemykseen. Se, mitä tapahtuu aivoaalloille hypnoosissa, se on kuitenkin samanlainen ilmiö kuin aivoissa myös meditaatiossa tapahtuu. Tai unelmoidessa. Tai tehdessä mitä tahansa sellaista, joka rauhoittaa mielen ja jossa keskittyminen johonkin on läsnä. Jos haluat antaa mielellesi ja aivoillesi levon ja nautinnon hetken ilman mitään henkistä aspektia, voit aina valita hypnoosin. Hypnoosi on loistava keino astua ulos stressaavasta, kiireisestä maailmasta ja lisäksi voit valita itsellesi sopivan aiheen transsissa tehtäväksi harjoitteeksi, parantaaksesi elämänlaatuasi. On kohtuullista väittää, että thetan tasoiset aivoaallot ovat tavoitettavissa nopeasti, jopa itse kotona harjoitellessa. Aivan kuin säännöllinen meditointikin, itsehypnoosin harjoittelu päivittäin auttaa sinua kokemaan entistä syvempiä tiloja, hidastuneempia aivoaaltoja ja parantamaan kehoasi ilman henkistä näkökulmaa näköpiirissäsi.  

​Aivoaaltoja on tutkittu paljon ja pitkään länsimaisen lääketieteen voimin, mutta nyt sitä tehdään myös mentaali- ja henkisestä aspektista. Yksi luotettavimmista lähteistä on Dr. Joe Dispenza. Hän osaamisensa keskittyy keho-mieli yhteyteen ja siihen, kuinka ihmeparanemiset tapahtuvat - ja niiden tavoittelemiseen. Suosittelen tutustumaan hänen työhönsä jos olet kiinnostunut aiheesta. Siitä, kuinka voidaan todistaa jonkin meitä suuremman energian olemassaolo - meissä ihmisissä. Voit ehkä haluta lukea välilehden Mysteries of Mind nähdäksesi minun näkökulmaani paranemiseen ja ihmisten väliseen yhteyteen. Siitä kuinka minä jouduin syvälle tähän aiheeseen, ihmeisiin elämässä. 

Tämä kehon ja mielen yhteys, meditaatio ja hypnoosi mukaan lukien, on yhtenä aihealueena niin valtava, että minun ei ole mitenkään mahdollista ilmaista kaikkea tässä. 

Aiheesta kiinnostuneille ja jopa toteutuksen tasolle asti haluaville oikea paikka on Gold Your Mind-kurssit!​

  

withlove.fi
soundtrack

Tämä nauha on teetetty mielen rauhoittamisen avuksi. Olemme yhdistäneet äänet - kauniita luonnon ääniä, rauhoittavia ääniä, lempeitä ääniä - hiljaisuuteen. Hiljaiset hetket ovat odotuksen hetkiä, jolloin mielesi vaeltaa juuri siellä, missä sinä haluat sen vaeltavan. Ei sanoja, vain sinun omat sisäiset ajatuksesi ja tunteesi. Äänet, joille sinä voit antaa oman, sinulle sopivan merkityksen.

 

Anna itsellesi hetki.

Hetki täydellisyyttä

With Love.

Metsä:

-kirkkaita liverryksiä ympäriltäsi jotka johdattavat sinut suureen rauhalliseen tilaan. Olemaan, kulkemaan, pysähtymään. Oman tahtosi mukaan.

 

Kutsu:

-pehmeitä sanoja, ääniä, joille jokaiselle voit antaa oman merkityksensä, luoda niistä itsellesi oman kielen jota ymmärrät vain sinä. Voit toistaa sanoja hälyn keskellä ja ne palauttavat mieleesi rauhan. Saavat sinut hyräilemään rauhallista melodiaa.

 

Tuuli:

-luonnon arvaamattomuus, puuskat, vilvoittava tuuli, epäsäännöllisyys, suunta. Kellot tulkitsevat sattumanvaraisuutta purkaen ajatuksen ennalta arvattavuudesta, yllätyksettömyydestä. Ne soivat usein yhdessä toisen, puhtaasti yhdessä soivan kellon kanssa. Nekään eivät ole yksin.

 

Väreily:

-kosketus iloiseen säveleen viritettyyn kieleen joka soi instrumentin kannesta. Yksi ääni. Sointu, yksittäisiä ääniä soinnussa. Sointu, joka rakentuu ympärillesi. Olet soinnun sisällä. Olet osa sointua. 

 

Rauhallisin terveisin, nautintoja toivottaen:

Jaska Aalto

jaahas.com